Memory and migration drive the Berlin-based Nigerian’s experiments in shared sensory abundance, which highlight the artworld’s conservatism along the way.
On connaissait l’artiste nigérian pour ses fabuleuses installations sonores, ravivant le vacarme de Lagos, où s’entrechoquent les cris des marchands de rue, les klaxons impatients, et le barouf interminable des fêtes. Si le son domine toujours son exposition, « Stirring the pot », à la Friche la Belle de Mai, à Marseille, le Nigérian convoque les autres sens, notamment l’odorat, en disséminant des effluves de terre mouillée et d’épices.
Et plus encore le goût dans une installation vidéo intitulée Migratory Notes, retraçant la circulation des denrées et des saveurs, de leur collecte au Ghana ou au Cameroun à leur arrivée à Marseille, et leur transformation par une cheffe africaine chevronnée.
The noise instantly returned me to Lagos, home to twenty-one million people (myself included) who are always on the move, negotiating, thriving, and suffering in a city the size of which seems insufficient to contain all the life there. I could hear the familiar sounds of chart-topping music blasting from mobile speakers; the radio jingles for wonder drugs that cure cancer and aids; the voice of a vendor soliciting customers to buy her dried fish. Most of all, I heard the distinct growls of the city’s famous yellow-and-black buses—the danfos— and their conductors shouting out destinations